تاریخچه پیدایش مبل

تاریخچه پیدایش مبل به این صورت است که در گذشته‌ها از مبل به عنوان یک وسیله ثابت در منزل استفاده نمی‌کردند. اما امروزه تقریباً خانه را بدون مبل نمی‌توانند تصور کنند گویا خانه بدون مبل کامل نمی‌شود و دارای نقص می‌باشد.

در دوران بسیار قدیم رومی‌ها و یونانی‌های باستان در علم‌های مختلفی مانند فلسفه، معماری، مهندسی، علوم معدنی دانش بسیار زیادی داشتند. اما زمانی که روز سخت خودشان را به انتها می‌رساند یا باید بر روی سنگ، برنزی یا چوبی می‌نشستند. یا این که روی مبل‌هایی می‌نشستند که با سنگ‌های رنگی شیشه یا فلز تزیین شده است.

بر اساس تاریخچه که در جهان وجود دارد مردم معمولی و در بیشتر خانه‌هایی که در قرون وسطی وجود داشت اتاقی به عنوان اتاق نشیمن وجود داشت. در اتاق نشیمن نیمکت‌هایی به حالت زاویه دار به دور یک آتش وجود داشتند و تمامی افراد در این اتاق دور هم جمع می‌شدند و به استراحت می‌پرداختند.

اعضای خانواده، کارکنان، مهمان‌ها روی این نیمکت‌ها که به صورت چوبی بودند می‌نشستند و استراحت می‌کردند. به نظر می‌رسد که راحتی از سری موارد بسیار مهمی است که امروزه برای تهیه مبل از آن استفاده می‌کنند ولی در قرون وسطایی این موضوع اهمیتی نداشته است.

مبل راحتی

تاریخچه پیدایش مبل راحتی و کلیسا

یکی از مواردی که باعث شده تاریخچه مبل در جهان تغییر پیدا کند تاثیرات کلیسا و تفکرات دینی مسیحی بود که بر روی انسان‌ها حکمران بوده است. تفکرات دینی بر این باور بودند که انسان باید در آسایش و رفاه بدنی باشد تا بتواند روحش را از زمین و انرژی‌های نفسانی دور کند و به سمت خدا حرکت دهد و بتواند بهتر با او ارتباط برقرار کند.

به همین دلیل دنبال راه‌حل‌هایی بودند تا بتواند بسیار راحت بنشیند و با خدا ارتباط برقرار کنند. فیلسوف یونانی به نام کلمات الکساندرا نقش بسیار مهمی را در تفکرات دینی به وجود آورده است و این موضوعات راجع به بدن و روان انسان‌ها بوده است. الکساندرا از سری افرادی بود که این تفکر را داشت که یک رابطه معکوس بین رشد معنوی انسان و استفاده از وسایل راحتی وجود دارد. در واقع این اعتقاد را داشت افراد برای اینکه بتوانند به راحتی با خدای خودشان ارتباط برقرار کنند باید سختی بکشند و در شرایط سختی باشند.
تفکراتی که در نتیجه باعث شد تا این نیمکت‌های چوبی درون کلیساها سال‌های بسیار زیادی باقی بماند ولی این دکوراسیون‌ها راحتی برای انسان‌ها نداشتند.

پس همین موضوع باعث شد تا سالیان سال در کلیسا از صندلی‌های چوبی استفاده شود و افراد از مبلمان‌های راحتی استفاده نکنند. با این حال در دوره باستان یکسری مبلمان‌های وجود داشت که مردم می‌توانستند در زمان استراحت خودشان در آن به بنشیند یا دراز بکشند. این مبلمان در کنار میز شام بود و افراد می‌توانستند از آن استفاده کنند.
ولی موضوعی که کاملاً روشن است این است که مبلمان راحتی امروزه تفاوت‌های بسیار زیادی با مبل‌های راحتی در آن دوران داشته است.

مبل راحتی

تاریخچه پیدایش مبل و رنسانس

ایده پردازی برای طراحی مبلمان به زمان‌های گذشته بر می‌گردد. این که مردم از مواد نرم استفاده کنند و رویه چوب را با استفاده از پارچه، پوست حیوانی بپوشاند تا بتوانند یک نشیمنگاه راحتی به وجود بیاید یک ایده جدیدی در دوره رنسانس نبوده است.
انسان‌ها در دوران باستان از بالش استفاده می‌کردند. می‌توانستند قطعات بالش مانند را به هم متصل کنند. تا بتوانند یک نشیمنگاه بسیار راحتی را به وجود بیاورند. در آن زمان بود که توانستند تغییر بسیار زیادی را در زمینه لوازم خانگی به وجود بیاورد. مبلمان در دوره الیزابت به عنوان یک عضو ثابت برای طراحی خانه به حساب می‌آمد و قرن‌ها بعد از آن این کار با استفاده از انگلیس در تمامی دنیا رونق پیدا کرد.

در این دوره تجارت مبل بسیار رونق پیدا کرد و در آن همه موارد دیگر که مربوط به دکوراسیون داخلی خانه باشد مانند:

  •  پرده
  •  دیوارهای آویز پارچه‌ای
  •  فرش
  • سایر کفپوش
  •  پارچه‌کتان

یک نکته بسیار مهم که باید به آن توجه کنیم و در دوره رنسانس اهمیت بسیار زیادی دارد این است که تفکر عمومی که درباره کلیسا‌ها وجود داشت. بر این باور بودند که بسیاری از آموزه‌هایی که درون کلیسا وجود دارد بسیار سخت گیرانه و ریاضت مندانه است.

ولی زمانی که قواعد فیزیک در دنیا کشف شد و سنت‌های قدیمی به چالش کشیده شد. پس در نتیجه افراد رویکردهای خودشان را تغییر دادند. به جای این که روی نشیمن‌های سخت سنگ و چوب‌نشین نشیمنگاه‌های خودشان را نرم می‌کنند و روح خودشان را به سمت خداوند بکشانند.
تاریخچه مبل به ما این موضوع را نشان می‌دهد که ارزش‌های اجتماعی می‌تواند تولیدات جامعه را تحت تاثیر قرار دهد و همچنین نحوه مصرف عموم را دچار تغییر کند.

در این دوران از احساس راحتی در خانه‌ها یک احساس بسیار نفسانی و غیر عادی نبود. افراد فقط برای این که راحت باشند و در خانه‌های خودشان احساس آرامش داشته باشد از صندلی‌های بسیار راحت و همچنین بعد از آن از مبلمان استفاده می‌کردند.
استفاده از مبلمان باعث شد تا معماری داخلی خانه‌ها تغییر پیدا کند و تمامی وسایل درون خانه با این موها هماهنگ پیدا کند.

تاریخچه پیدایش مبل چستر فیلد

تاریخچه مبل بدون در نظر گرفتن فردی مانند «لرد فیلیپ استن هوپ» تقریباً یک تاریخچه ناقص است. امروزه مبل‌های در تمامی دنیا با نام مبل چستر فیلد شناخته می‌شوند.
این چهره یک فرد سیاستمدار نویسنده و مدافع هنری بود. او به عنوان یک طراح مد و یک نوآور در بین مردم شناخته می‌شد. چستر توانست مبلی را طراحی کند که افراد بتوانند همزمان روی آن بنشینند بدون این که لباس‌های آن‌ها چروک نشوند.

فیلد با یک طراحی برای بازار انگلیسی، بسیاری از افراد مخصوصاً افرادی که درون کلیسا، طراحی بسیار بدی بود. در آن دوران شخصی به نام کرمول یک جمهوری را ایجاد کرد که با این موضوع مخالفت می‌کردند.
اما زمانی که این فرد مرد و خاندان سلطنتی یعنی لوی چارلز دوم به وجود آمد. طراحی داخلی و همچنین راحتی در بین مردم بسیار رواج پیدا کرد افراد بسیار زیادی از آن استفاده می‌کردند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *